Børnehaven Billen
Virksomhedsplan
JEG ER NOGET!
LYKKE ER AT GÅ OG VADE
-OP TIL KNÆENE I
BLADE
GÅ PÅ BARE, SORTE FØDDER
-OG SÅ NYE
GULERØDDER.
GLÆDE ER AT SE
HVORDAN AT
-SOLENS GNISTER RAMMER VANDET.
SE! DE HEDE
LUFTLAG DIRRER
-DER HVOR HAVENS GULDSMED SVIRRER.
SNEEN DALER NED I TOTTER
- ER DER NOGET DER ER FLOTTER'?
ÅHR - MIN TYKKE
SNEMAND VÆLTER!
-DET ER FORDI
HANS MAVE SMELTER
JORD DER LUGTER, SOL I GÅRDEN,
-FUGLESANG - NU
STARTER VÅREN
GIV DIT BARN
NATUR SOM GAVE,
-FØREND DET HAR
LÆRT AT STAVE.
LYSE, SJOVE BARNDOMSMINDER
-ER EN SKAT, DER ALDRIG SVINDER.
FIK DU GODE BARNDOMSSTUNDER,
-GÅR DU ALDRIG RIGTIG UNDER.
BARNET, SOM ER
GLAD OG KÅD,
-SI'R SOM VOKSEN
JEG ER NOGET!
FRA: ”SNYD FANDEN FOR EN TABER” AF OLE HYLTOFT
(Anslag
i opgaven: 14.229)
Indhold
FAKTUELLE OPLYSNINGER
Børnehaven
Billen
Insektvej 10
Xxxx
Frederikslund
Hjemmeside: http://www.paedagoganni.123hjemmeside.dk
Virksomhedsplanen
for Børnehaven Billen, henvender sig til forældre, personale og politikere. (se
hjemmeside)
Vi er en
børnehave under Skyhøj kommune med plads til 30 børn. Barnet kan starte fra den
måned, hvor det bliver 3 år og bliver frem til skolestart.
Børnehaven
er delt på 2 stuer:
- Larven for den yngste gruppe 3-4 år.
- Sommerfuglen for de ældste 5-6 år.
Børnehaven
er beliggende tæt ved skov og strand, og disse er derfor et naturligt
omdrejningspunkt for vores daglige aktiviteter. Børnehaven har en 15 personers
bus, som ofte bliver brugt til ture ud af huset. Om tirsdagen tager Larven på
tur, og om torsdagen er det Sommerfuglen.
Dette giver
mere plads, og rum til udfoldelse for de børn der er tilbage i børnehaven.
I børnehaven har vi madordning, hvor der serveres sundt og varieret
mad - kold som varm.
Madordningen dækker bespisning hele dagen, dvs. morgenmad,
formiddagsmad, frokost og
eftermiddagsmad. Til formiddagsmad serverer vi frugt og brød. Børnene
deltager aktivt i tilberedning og servering af frugt.
Åbningstid: Mandag-torsdag kl. 6.15 – 16.30 og fredag kl. 6.15 -16.00.
Har man brug for tidligere
eller senere åbningstider, vil vi prøve at rette det ind så vidt
muligt.
Børnehaven har kun heldagspladser. Der betales samme takst som i
Skyhøj Kommunes
Øvrige institutioner. Børnehaven er omfattet af reglerne om
søskenderabat og friplads.
Børnehaven er lukket følgende dage/uger: Fredag efter Kr.
Himmelfartsdag, Grundlovsdag 5
juni, uge 29 og 30, 24. december samt mellem jul og nytår.
Ved barnets start i børnehaven underskriver forældre tilladelse til
offentliggørelse af
foto/videooptagelser. F.eks. til fotoskærme i garderoben, børnehavens
hjemmeside eller avisartikler. Ved offentliggørelse vurderes det om foto/video kan
være krænkende for barnet, forældre eller ansatte.
Der er i børnehaven ansat 1 daglig leder, 4 pædagoger, 1
husassistent, 1 pedel. Samt studerende.
LOVGIVNING
Vi er som institution underlagt Dagtilbudsloven,
Serviceloven og Sundhedsloven.
Ifølge Bekendtgørelsen af lov, om
dagtilbudsloven afsnit 1 § 1- 6, er vi forpligtigede til at fremme børns
trivsel, udvikling og læring, forebygge negativ social arv og eksklusion. Ved
at være en integreret del af kommunens tilbud af forebyggende og støttende
indsats for børn med særlige behov, og skabe en sammenhæng og gøre overgangen
fra børnehave til skole, alderssvarende udfordrende for børnene.
Ifølge SEL § 153, skal alle der udfører offentligt
hverv, underrette kommunen, hvis de under udførelsen af tjenesten eller
hvervet, får kendskab til eller grund til at antage at et barn eller en ung
under 18 år, fra forældres eller opdragers side, udsættes for vanrøgt, nedværdigende
behandling eller lever under forhold, der bringer dets sundhed eller udvikling
i fare.
Sundhedslovens kap.36 § 120 stk.1 Kommunalbestyrelsen
bidrager til at sikre børn og unge en sund opvækst og skabe gode forudsætninger
for et sund voksentilværelse.
Stk.2 kommunale tilbud skal tilrettelægges, så der
dels ydes en general forebyggende og sundhedsfremmende indsats, dels en
individorienteret indsats, der retter sig mod alle børn, samt en særlig
indsats, der specielt tager sigte på børn med særlige behov.
MÅLSÆTNING
Børnehavens overordnede mål bygger på -
Mennesket er unikt (Larsen, 1999) - Respekt for den
enkelte og for fællesskabet – Det enkelte barn skal udvikle sig til et
selvstændigt, socialt og demokratisk individ, med høj grad af selvværd og
selvforståelse. Personalet er engagerede og arbejder ud fra et anerkendende
menneskesyn (Møller, 2008) Børnene er hele tiden med skabende for hvilke
læringsmetoder der tages i brug, ved at de støttes og udfordres af personalet.
Læring sker gennem spontane oplevelser og leg, samt ved, at den voksne skaber
læringsrum (Shaffer, 2004) , der giver børnene
mulighed for fordybelse, forandring, erfaring og fornyelse. Den voksne skal
sikre at der bliver sat fokus på alle barnets potentialer og kompetencer for
derved at støtte barnet i den videre dannelse (Hammerhøj, 2007) . Vi er som institution underlagt Dagtilbudsloven og Serviceloven og forpligter os derfor til at bryde reproduktionen
og styrke chancelighed i uddannelsesmæssig regi.
Ifølge
Bekendtgørelsen af lov, om dagtilbudsloven afsnit 2 § 8, skal alle dagtilbud
udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan, som skal give rum for leg, læring
og udvikling. stk. 2 den pædagogiske læreplan skal beskrive dagtilbuddets mål
for børnenes læring indenfor følgende temaer:
Alsidig personlig udvikling
Mål:- At barnet finder ud af, hvem er jeg
- At styrke barnets selvværd og kan rumme hele sit følelsesregister
- At barnet kan sige til og fra
- At barnet kan indgå i et fællesskab og bidrage dertil
- At styrke barnets udholdenhed, vedholdenhed og koncentration
Handling:
Dette gøres ved at lytte til barnet og tage udgangspunkt i
barnets interesser og ideer. Ved at give oplevelser og udfordringer, stille
alderssvarende krav og møde barnet anerkendende, der hvor det er. (Shaffer, 2004)
Sociale kompetencer
Mål:
- At styrke fællesskabet
- At barnet lærer at indgå i sociale sammenhænge
- At fremme lysten/modet til selv at stå frem/optræde
- At støtte barnet i at få venskaber
- At lære barnet at respektere andre, som de er
Handling:
Vi arbejder med aldersopdelte grupper en del af dagen, ud
over børnenes egen skabte fællesskab støtter personalet inkluderende
fællesskaber. Blandt andet ved at opfordre til fælles løsninger af opgaver. I dagligdagen skal det enkelte barn
føle sig tryg og opleve sig, som en værdifuld deltager i, og medskaber af et
socialt og kulturelt fællesskab. (Kristensen)
Sproglig udvikling
Mål:
- At styrke barnets sproglige udvikling
- at barnet bliver fortroligt med at bruge sproget i alle sammenhænge
- at modtage og efterleve en kollektiv besked
- at opleve musik og rytmer
- at barnets sprog udvides, så de formår at sætte ord på følelser og oplevelser de har haft.
Handling:
Personalet optræder som sproglige forbilleder og opfordrer
forældre til det samme, at tale med barnet og være nærværende. Narrative
fortællinger, rim og remser, dialogisk læsning er en del af dagligdagen. Ved at udvikle barnets ordforråd, skabes der
mulighed for at sætte ord på følelser og oplevelser. Ved at barnet får
erfaringer, viden og indsigt, i hvordan kroppen fungere, får barnet også
indsigt i sig selv og andre, og dermed en øget selvopfattelse. (Ulleberg,
2013)
Krop og bevægelse
Mål:
- At barnets balance, koordinationsevne og motoriske færdigheder udvikles
Handling:
Der arbejdes dagligt med projektet ”kroppen på toppen” se hjemmeside
Natur og naturfænomener
Mål:
- At barnet lærer at tage vare på naturen – det man kender, passer man på
- At stimulere alle sanser
- At lære om liv og død
- At barnet får erfaringer med de fire elementer: ild, vand, jord, luft
- At give god plads til vilde lege, stille lege, alene lege, fælles lege og styrke nysgerrigheden
Handling:
Det daglige rum giver rum for det spontane og
uforudsigelige, alt kan blive til en historie, vi fortæller om liv og død, form
og farve, det farlige, det smukke, vi finder ud af det i fællesskab. Ved at bruge naturen som læringsrum,
udvikler børnene deres sanser, og der skabes også mulighed for at udvikle
barnets motorik Naturen
indbyder til fysisk aktivitet, og bidrager til barnets sundhed og mentale
velvære. Friluftsrådet
Kulturelle udtryksformer og værdier
Mål:
- at barnet får kendskab til det omkringliggende samfunds normer, værdier og vaner
- at barnet får kendskab til danske traditioner
- at barnet får mulighed for at stifte bekendtskab med forskellige kulturelle udtryksformer
Handling:
Traditioner og højtider året igennem giver en bred vifte af
den danske kultur, vi færdes i lokalsamfundet og ser/oplever alt det der
omgiver os. Vi har emne uger, teaterstykker, koncerter, samlinger m.m. Dette
udvælges så de forskellige alderstrin i børnehaven, alle får udbytte. Det er vigtigt at give barnet et
menneskesyn, hvor det kan rumme forskelligheder og blive nysgerrig på andre
kulturer og værdier. Barnet skal have viden om kultur, kulturhistorie,
traditioner og kunstneriske tilbud. (Drotner, 2011)
Med
udgangspunkt i ovennævnte læreplaner udarbejdes der hver måned en
aktivitetsplan. Planen tager udgangspunkt i de mål og handlinger som er
beskrevet i læreplanerne. Vi har i
institutionen, besluttet at udarbejde en handleplan for hvert barn, så det
enkelte barn, uanset hvilke ressourcer det besidder, får udviklingsmulighed og
således får udviklet individuelle handlingskompetence. Derved får barnet også
en dannelsesmæssig udvikling. (Hammerhøj, 2007) Vi bruger den
didaktiske SMTTE model, når vi opsætter mål og evaluerer ud fra de 6
læreplanstemaer. Personalet er forpligtet til at lave en opfølgning på handleplanen,
ud fra samtaler med forældrene og observationer, i dagligdagen.
BØRN MED SÆRLIGE BEHOV
Vi har som pædagogisk
personale en lovmæssig forpligtelse til at underrette kommunen ifølge SEL § 153
og § 154. Dette gør vi ved at have en meget tydelig politik, hvor vi med en
tidlig indsats, kan reagere så snart der kommer en ændring i barnets trivsel. I
tæt samarbejde med forældrene, findes der en løsning, og der sættes forskellige
hjælpeinstanser i gang. på tværs håndbogen
Tegn på mistrivsel kan f.eks.
være:
- Spiseproblemer
- Søvnproblemer
- Initiativløshed
- Hypersensitivitet overfor stimuli
- At barnet græder meget
- At barnet er svært at trøste
- At barnet afviser / undviger kontakt
- At barnet er ukritisk overfor fremmede
- At barnet virker forsømt
- At barnet er uroligt / hyperaktivt
- At barnet er svært at stille tilfreds
Vi har et tæt samarbejde med tværfaglige teams, som blandt andet består af(specialpædagog, psykolog, talepædagog, sundhedsplejerske, læge og evt. andre). Vi arbejder ud fra en model som kaldes Børnelinialen. Kommunen har udarbejdet en håndbog, som henvender sig til personalet. Her kan man få vejledning til at yde den bedst mulige hjælp, til det enkelte barn og dets forældre i en svær situation. Alle retningslinjer er beskrevet i dette hæfte. På tværs håndbogen
Tidlig indsats er handlinger der har til mål at fremme menneskeligt potentiale og vedligeholde og beskytte individets psykosociale ressourcer og fremme kompetencer der gør mennesker i stand til at undgå eller overkomme enten forudsigelige eller uventede livsproblemer. (Barker, 2003)
Børnelinealen er en model som er udviklet til at systematisk at undersøge børns trivsel og udvikling i samspil med familie og netværk, den kan således betragtes som en symbolsk målestok. Den giver fagpersonale en fælles forståelse og referenceramme og styrker det tværfaglige samarbejde.
Børnelinealen sætter fokus på beskyttende faktorer og risiko faktorer derved opnås et billede at barnets individuelle sårbarhed, robusthed og livsvilkår. Ud fra disse kan man på Børnelinialen aflæse hvilke aktører der kan inddrages og igangsætte indsatser i forhold til barnet og familien. på tværs håndbogen
Ifølge Kari Killèn er omsorgssvigt ikke kun mangel på fysisk omsorg, men omfatter også at, et barns kognitive, emotionelle og sociale behov ikke tilgodeses. Dette påvirker barnets udvikling på mange områder. (Killén, 2010)
SUNDHED OG TRIVSEL I FOKUS
Vi arbejder med et projekt
der hedder” Kroppen på toppen” her er den tidlige pædagogiske indsats
forebyggende og sundhedsfremmende. Formålet er, at give børnene ejerskab af de
forskellige aktiviteter og tilbud, så de på sigt bliver i stand til, selv at
vælge til og fra. se hjemmeside
Vi arbejder med primær,
sekundær og tertiære sundhedsforebyggelse. (Sundhedsstyrelsen 2005)
Sundhedsfremmende arbejder vi
i dagligdagen ud fra ”Kroppen på Toppen” som er et sundhedsfremmende projekt,
hvor vi sætter fokus på en fysisk aktiv i hverdag og bevægeglæde. se
hjemmeside
Ifølge Charlotte Ringmose og Susanne Staffeldt
(2012) viser forskning, at læringsmiljøer i dagtilbud med høj kvalitet har stor
betydning for børns læring og udvikling, ligesom det har betydning for at
barnet får en god start på skolelivet. (mf., 2014) .
Vi sætter derfor fokus på:
- Omsorgsmiljø med mulighed for kontakt, nærvær, øjenkontakt, smil osv
- Fysisk og psykisk miljø med mulighed for ro og eller fordybelse
- Fysisk miljø med mulighed for fysisk udfoldelse med fokus på motorisk udvikling
- Samspilsmiljø med mulighed for udvikling af sociale kompetencer
- Sprogligt miljø med mulighed for at øve ord, tal, bogstaver osv.
- Æstetisk/eksperimenterende miljø med mulighed for kreativitet, sansning osv.
- ”hverdagslæring” med fokus på læring i hverdagsrutiner for eksempel ved bleskift, håndvask, vente på tur under spisning osv.
FORÆLDRESAMARBEJDE
Forældrerådet i børnehaven består af 3 medlemmer valgt af forældrene i
børnehaven. Senest
1. november er der forældremøde med valg til forældrerådet.
Forældrerådets medlemmer vælges
for 2 år af gangen. Forældrerådet har møde ca. hver 3. måned.
Forældrerådet har ikke indblik i de
enkelte familiers forhold, og medlemmerne i rådet er omfattet af
tavshedspligt.
Forældrerådets opgave omhandler:
- give forældrene indflydelse på børnehavens dagligdag
- være med til at børnehaven fortsat udvikler sig
- medvirke til at styrke samarbejdet mellem forældre og ansatte
- hjælpe ved
forskellige arrangementer
I vores
dagligdag arbejder vi med ICDP. (Allan Stevn Bach, 2014) Hvor vi møder
børnene anerkendende, vejledende og guidende. Vi vægter et godt samarbejde med
forældrene, dette gør vi ud fra at vi bruger den dialogiske forældresamtale, da
alle har noget at byde ind med. (se
hjemmeside)
Det
er en anerkendelse af at begge parter er eksperter på hver deres felt, og derud
fra kommer ekspertisen, og sætter barnet i centrum og møder dem på en god og
anerkendende måde ved uformelle samtaler, da vi mener at dette giver en god
relation, som igen giver grundlag for god dialog i de mere formelle og
strukturerede møder. (Jensen Per, 2012)
Forældresamtaler finder sted 2 gange om året,
i september og i marts. Forældrene får en skriftlig invitation. Der deltager 2
pædagoger, hvoraf den ene er barnets kontaktpædagog. En gang om året, i August,
afholdes der et forældremøde, hvor nye som gamle forældre bliver inviteret. Her
er der som regel et foredrag omhandlende et aktuelt emne.
Allan Stevn Bach, B. B. (2014). Relations- og
ressourceorienteret pædagogik - ICDP. Frederikshavn: Dafolo.
Barker. (2003). Power
point modul tidlig indsats v. underviser ANW.
Drotner, K. (2011). Kultur,
begreber,analyse og praksis. fra undervisning i modulet professionel
kommunikation v.underviser SUE.
Hammerhøj. (2007).
selvdannelse og det sociale under. Dansk pædagogisk tidsskrift Nr. 4 .
Jensen Per, U. I.
(2012). Mellem ordene,Kommunikation i professionel praksis. Forlaget Klim.
Killén, K. (2010). Omsorgssvigt
. Hans Reizels forlag .
Kristensen, S.
Hverdagslivets rollespil, Erving Goffman.
Larsen, Y. H. (1999).
Menneskesyn i teorier om mennesket. Århus: Gyldendal A/S.
mf., N. H. (2014). inkluderende
dagtilbudspædagogik . akademisk forlag.
Møller, L. (2008). Anerkendelse
i Praksis. Akademisk forlag, København.
se hjemmeside. (u.d.). Hentet fra www.paedagoganni.123hjemmeside.dk
Shaffer, H. R.
(2004). Børne psykologi. Hans Reitzels forlag.
Sundhedsloven. (u.d.). Hentet fra
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=152710
tværs, H. p. (u.d.). www.Aalborgkommune.dk.
Hentet fra
http://referater.aalborgkommune.dk/Pdf.aspx?pdfnavn=17867652.PDF&type=bilag&id=18454
Ulleberg, P. J.
(2013). Mellem ordene kommunikation i professionel praksis. Århus: Forlaget
Klim. www.uvm.dk. (u.d.). Hentet fra http://www.uvm.dk/Uddannelser/Dagtilbudsomraadet/Love-og-regler-for-dagtilbud:
http://www.uvm.dk/Uddannelser/Dagtilbudsomraadet/Love-og-regler-for-dagtilbud
Ingen kommentarer:
Send en kommentar