tirsdag den 20. januar 2015

modulet professionel kommunikation.


Professionel kommunikation


Vi har i dette modul arbejdet med professionel kommunikation. Vi har lavet en film om giraffen Max, som går ud i verden for at finde nye venner.

Som målgruppe har vi valgt børn i alderen 3-5 år, og som genre har vi valgt eventyr.

Inspirationen kommer fra en hændelse som vi overværede på vores feltarbejde.     To piger danser i et musikrum, de har begge kjoler på. De svinger med kjolerne og har det hyggeligt sammen. En tredje pige kommer og spørger om hun må være med, og får et nej det må du ikke, for du har jo ikke kjole på!

I vores film har vi omformuleret eksemplet, til at giraffen Max går ud i verden for at finde venner, men gang på gang bliver afvist, fordi han ser anderledes ud.

I forhold til læringsmålene for modulet professionel kommunikation, har vi i vores faglige overvejelser, for at kunne indgå i en kommunikativ sammenhæng med den målgruppe vi har valgt, ind tænkt kropslig, æstetisk og kognitiv kommunikation, ved at fremstille filmen om giraffen Max.

Vi har lavet filmen så den er let forståelig for målgruppen, og vores mål er at efter barnet sammen med en pædagog har set filmen, kan få en samtale om forskellige emner: (ud fra Poul Ricoeur Hermeneutiske spiral)

Samtaleemner med målgruppen:


·         Få barnet til at fortælle sin oplevelse af filmen.

·         Mobning

·         Relation

·         Følelser

·         Inklusion/exklusion

·         Kommunikation

Faglig teoretisk viden for pædagogen:


I vores faglige overvejelse har vi brugt følgende teorier:

·         Kommunikation:

o   Aktiv lytning

o   Kropsprog

o   Anerkendende kommunikation

§  Pædagogen ser barnet som ligeværdig

§  Pædagogen møder barnet i øjenhøjde

o   ICDP

§  Et program, der er udviklet for at sikre sund psykologisk udvikling. Omhandler samspil mellem barn og den voksne.

o   Kildebetegnelse: Mellem ordene, Kommunikation i professionel praksis, Kognition & pædagogik, Nr. 79 marts 2011 21. årgang.

·         Dannelse:

o   Hvordan man bliver sig selv gennem andre og med sig selv.

o   Dannelsens 3 + 1.

§  Overskridelse – man prøver noget nyt.

§  Formning – den erfaring man får med sig.

§  Afgørelsen – at man forholder sig til det man har oplevet. Det sætter dannelsen i gang.

§  + 1 som er frihed. En forudsætning for dannelse, det er frihed til at rejse ud og komme hjem igen.

o   Dannelsen foregår hele livet med de erfaringer man tildrager sig undervejs.

o   Kildebetegnelse: Hammershøj 2007, selvdannelse og det sociale under forandring, Dansk pædagogisk tidsskrift nr. 4 side 10-17, Klafki W. 2001 dannelses teorier og didaktik/nye studier Århus: Klim.

·         Goffmans teorier:

Mennesker samarbejder med hinanden for at opretholde fælles kurs. Benytter sig af forskellige begrebs metaforer. Hvoraf de meste kendte er teater, spil og ritual metaforen.

o   Goffmann beskriver samspillet mellem mennesker som et teaterstykke, det er ”iscenesættelsen” som påvirker hvordan mennesket handler og reagerer i forhold til andre mennesker – mennesket har en maske på, og alt efter, hvem og i hvilken situation, mennesket befinder sig i så er der forskellige masker – for mennesket er det nødvendigt at opretholde den maske, som viser bedst, hvem personen er.

o   Goffmann beskriver også i hans teori, ”pinligheden” det vil sige at når et menneske skiller sig ud fra mængden, og ikke passer ind i ”iscenesættelsen” så opstår der en eller anden form for pinlighed. Det kan både være når et menneske møder et andet menneske og ikke ønsker kontakt, og derved undgår øjenkontakt osv. Eller at et menneske opfører sig upassende i en given situation, og andre mennesker forsøger at redde personen ud fra pinligheden.

Han har beskrevet hverdagens Sam handlinger. Handler om omsorg og beskytte hinanden, sikre at vi omgås anstændig med hinanden. Det er det der holder samfundet sammen. Han beskriver positive/undgåelses ritualer.

Kilde: Erving Goffmann, hverdagens rollespil. Skrevet af Søren Kristensen.

 

Vi har på vores blog været inde omkring de ting som vi har beskrevet her, så der kan findes yderligere viden ved at læse vores blog J

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13 kommentarer:

  1. Kommentar til film fra gruppe 4 - HVOR ER JERES FILM PÅ BLOGGEN?!?
    Vi forstod ikke helt meningen med filmen og kunne ikke finde eksempel på professionel kommunikation. Hvorfor var nogle scener slow motion, andre ikke? Eventyrbogen havde en god effekt. Fint med forskellige beskæringer (nær/total osv.).

    SvarSlet
  2. Bravour!
    Vi synes jeres film fungerede udmærket, vi synes det var en kreativ og spændende måde at vise teorien omkring inklusion og eksklusion, hvor man bliver udelukket medmindre man opfylder fællesskabets krav og forventninger.
    Filmeffekterne var gode og fangende. Dyrene gav en god effekt, og følte nærmest at det var dyrene talte replikkerne.
    Vi synes i opfylder nogen af læringsmålene med jeres film.

    D-5

    SvarSlet
  3. Vi ser social eksklusion som den primære vinkel i filmen. God illustration af netop dette emne - god effekt at tage det ud af kontekst.

    På bloggen kan vi læse os frem til, at jeres målgruppe er aldersgruppen 3-5 år. Eventyrgenren er et oplagt valg - dog kunne man overveje at indtale teksten, således at det ikke kræver, at en pædagog skal læse teksten i filmen op. Målgruppen har ikke mulighed for at forstå filmen uden en voksen tilstede.
    Fagligt set giver filmen et godt indblik i teorien omkring dannelsens 3+1!

    Vi synes, at I opfylder læringsmål 1 og 2. Læringsmål 3 er lidt mangelfuld, da vi ikke mener, at I formår at kommunikere direkte til målgruppen med jeres film.

    SvarSlet
  4. Ps. vi er gruppe PS14D 2. :-)

    SvarSlet
  5. Kommentar fra PS14X grp3:
    Vi havde i starten lidt svært ved at se hvad filmen ville, men da det gik op for os, at vi ikke var i målgruppen, gik det meget bedre. I får på en meget fin måde fortalt om mange emner. Inklusion, eksklusion og tilknytning, var noget vi kunne se tydeligt i filmen og forklaret på en måde som vi forestiller os, vil blive modtaget og forstået af børn.
    Filmteknisk har i været gode til at finde et godt i hele filmen.
    Hilsen
    PS14X grp 3.

    SvarSlet
  6. fin sammenligning med dyrene og menneskenes adfærd til et pædagogisk inkluderende miljø.

    SvarSlet
  7. Fin film, der viser hvor svært det er at blive inkluderet, hvis man er anderledes, man får dog først fuldt udbytte af filmen når man har læst teksten på jeres blog.
    God fortælleform når målgruppen er børn på 3-5 år (eventyret). God film at se sammen med børn, omkring temaet mobning.

    God sammenhæng mellem klip fra zoo og tekst. Et forslag kunne være en, der læser teksten op samtidig med, at der bliver bladret i bogen.

    Jammerbugtgruppen

    SvarSlet
  8. God effekt at fortælle jeres historie som et eventyr. Også en fin idé at bruge dyr, og trække det hele ned på et meget pædagogisk fortælleplan.
    Det var tydeligt, at der var tale om noget mobning, eksklusion og inklusion, men vi snakkede efterfølgende om, at vi havde svært ved at se eksempler på professionel kommunikation i filmen.
    Dog var de filmiske virkemidler lige i øjet :-)

    SvarSlet
  9. Spændende og anerledes film/historie. Sammenhæng mellem indhold og form?
    Hvem er afsender, målgruppe og modtager? Mange gode vinkler, lys og lyd, super klipning. Teksten var god og rammende.

    SvarSlet
  10. Da vi så filmen med pædagogiske "briller" havde vi svært ved at forstå meningen med filmen, men da vi så at jeres målgruppe var tre til fem årige forstod vi det lidt bedre. Vi kunne have ønsket at i enten havde præsenteret filmen og målgruppe i starten, eller lavet en fortæller stemme, da vi så kunne indstille os på at dette var rettet mod børn og ikke voksne.

    SvarSlet
  11. Filmen var lidt forvirrende til at starte med, men det blev lidt bedre undervejs.
    Rigtig godt klippet sammen.
    Lidt svært at se den prof. kommunikation, men mobningen var tydelig.
    Vi ser tilknytningsmønstre ved girafferne. Giraffen er klar til at drage ud i verden og komme hjem til sin mor igen.

    SvarSlet