Som pædagog, skal man kunne skelne, mellem den
subkultur som de unge er en del af, de unge danner grupper, som danner et
indforstået sprog, dette sprog kan udvikle sig til et ”kode” sprog, som kun den
gruppe af unge forstår, det kan for udefrakommende lyde som et meget hårdt
sprog, hvor det kan virke stødende og afvisende, hvis man ikke er en del af den
subkultur. Som pædagog skal man ikke gå på samme niveau i sprog som de unge,
for dette vil virke intimiderende i deres verden.
Pædagogen, skal ud fra en anerkendende kommunikation, vise de unge, hvordan man lærer at filtrere sproget, således at de, når de ikke er en del af den subkultur, kan anvende et sprog, som bliver modtaget og forstået af andre.
Pædagogen, skal ud fra en anerkendende kommunikation, vise de unge, hvordan man lærer at filtrere sproget, således at de, når de ikke er en del af den subkultur, kan anvende et sprog, som bliver modtaget og forstået af andre.
•
Giv konkrete bud på hvordan I vil praktisere
dette.
Ved at forklare, ud fra en anerkendende
kommunikation, at det sprog at de unge bruger indbyrdes, kan misforstås, og
derved vil de blive mødt af en unødig modstand af andre mennesker, FX: når du
taler sådan til X … så lyder det som, om at i ikke bryder jer om hinanden, det
lyder som om at i ikke kan acceptere hinanden, og ser ned på hinanden. Således at man viser at, man ikke bryder sig om den nedsættende måde de unge taler til hinanden, dette kan hvis, man har en god relation til de unge, have en god effekt, men omvendt, så kan det også have den modsatte effekt, da de unge ved at de via deres sprog, kan fremprovokere en reaktion fra pædagogen, som ikke er hensigtsmæssigt.
Det kan også være en ide at prøve at bruge
det samme sprog, over for den unge, således at den unge oplever hvordan det kan
virke at blive snakket sådan til. så man som pædagog bruger spejlingen i kommunikationen.
=> Inddrag gerne praksiseksempler
•
Hvilke særlige aktiviteter med fokus på sprog
kunne der igangsættes? Anvend gerne didaktiske modeller.
Via
anerkendende kommunikation, kan man som pædagog, gøre det til en vane at møde
den unge med et ordenligt sprog, kontra det sprog den unge taler.
Der
kan laves handleplaner som går ud på at få den unge til at lytte efter, hvordan
den unge taler, gøre den unge bevist om sproget.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar