Reflekteres over følgende
spørgsmål:
Hvorledes kan pædagogen anvende
principperne for ICDP’s samspilstemaer, når målgruppen er andet end
daginstitutionsbørn, som fx er voksne med fysisk og psykisk nedsat
funktionsevne, børn med diagnose, som fx autisme eller ADHD, unge med hashproblematikker
eller omsorgssvigtede børn og unge, der bor på døgninstitutioner? Vælg den
målgruppe, der giver mest mening for jer.
Børn med særlig behov:
1. Vis positive følelser - vis du er glad for barnet.
2. Juster dig i forhold til barnet, og følg det udspil og initiativ.
3. Tal til dit barn om ting, det er optaget af, og prøv at igangsætte en "følelsesmæssig samtale".
4. Giv ros og anerkendelse for det, barnet kan.
5. Hjælp barnet med at fokusere dets opmærksomhed, så I får en fælles oplevelse af ting i omgivelserne.
6. Giv mening til barnets oplevelser af omverdenen ved at beskrive jeres fælles oplevelser og ved at vise følelser og entusiasme.
7. Uddyb og giv forklaringer, når du oplever noget sammen med barnet.
8. Hjælp barnet med at kontrollere sig selv ved at sætte grænser for det på en positiv måde - ved at vejlede det, vise det positive alternativer og ved at planlægge sammen.
I forhold til et barn med særlig behov, kan vi se alle otte punkter komme i spil. I mange forskellige situationer. I forhold til det pædagogiske arbejde er det vigtig for udviklingsmuligheder for det enkelte barn. Derfor er kommunikations måden meget vigtig. Det verbale og det nonverbale spiller stor rolle i en given situation, så det skal passe sammen. kommunikation har stor betydning i forhold til relations arbejde for at sikre en sund psykologisk udvikling. ICDP arbejder meget med struktur fremfor regler.
Er alle samspilstemaer relevante i arbejdet med andre målgrupper?
De er relevante, men skal dog tilpasses til de forskellige brugergrupper. Er der kultur forskelle, forskellige diagnoser. evt. så som der er nogle der ikke kan rumme øjenkontakt. eller har problemer med den taktile sans.
Hvilke dilemmaer kan pædagogen være i, når der lægges vægt på især de første 4 samspilstemaer?
Man skal selv kunne vende blikket ind mod sig selv og være bevist om egen mentalisering.
et dilemma kan være at man ikke bryder sig om et barn, hvor man skal lave en redefinering af barnet. I samarbejde med sine kollegaer, enten ved at overdrage barnet til en anden i en periode, man får sparring / supervision for at håndtere dilemmaet.
Hvad skal pædagogen være
bevidst om i sin kommunikation, når gruppen af børn (eller andre brugere) har
forskellige læringsbehov (Samspilstema 5 - 7)?
Tilpasser så alle børn forstår , vise følelser og entusiasme. og uddybe og giv forklaring til det barn ikke forstår. sørge for at inddrage alle.
Tilpasser så alle børn forstår , vise følelser og entusiasme. og uddybe og giv forklaring til det barn ikke forstår. sørge for at inddrage alle.
Diskuter hvordan kropssprog
og verbalt sprog kan understøtte hinanden, når der arbejdes med
relationsdannelse ud fra de 8 samspilstemaer.
Hvad skal pædagogen være
bevidst om i sin kommunikation, når gruppen af børn (eller andre brugere) har
forskellige læringsbehov (Samspilstema 5 - 7)?
Diskuter hvordan kropssprog
og verbalt sprog kan understøtte hinanden, når der arbejdes med
relationsdannelse ud fra de 8 samspilstemaer.
Brug et af nedenstående
filmklip som inspiration
- Eller brug jeres praksiserfaring, andre filmklip eller dokumentarudsendelser
Ingen kommentarer:
Send en kommentar